بایه بایه

موسیقی اهل دل ، تنبور

بایه بایه

موسیقی اهل دل ، تنبور

ثنای علی

خواننده : سید خلیل عالی نژاد
» آلبوم : ثنای علی (ع)
» آهنگ : ثنای علی
کاور آلبوم ثنای علی (ع)
ثنای علی Lyrics
تا صورت و پیوند جهان بود علی بود
تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود
مسجود ملائک که شد آدم ز علی شد
آدم چو یکی قبله و معبود علی بود
موسی و عصا و ید بیضا و نبوت
در مصر به فرعون که بنمود علی بود
عیسی به وجود آمد و فی الحال سخن گفت
آن نطق و فصاحت که بدو بود علی بود
جبریل که آمد ز بر خالق یکتا
در پیش محمد شد و مقصود علی بود
آن معنی قرآن که خدا در همه قرآن
کردش صفت عصمت و بستود علی بود
آن قلعه گشایی که در قلعه خیبر
بر کند به یک حمله و بگشود علی بود
چندان که در آفاق نظر کردم و دیدم
از روی یقین بر همه موجود علی بود
این کفر نباشد سخن کفر نه این است
تا هست علی باشد و تا بود علی بود
سر دو جهان جمله ز پیدا و زپنهان
شمس الحق تبریز که بنمود علی بود

دستگاه چهار گاه

دستگاه چهار گاه به روایت میرزا عبدااله

 

 

  1. درآمد اول
  2. درآمد دوم
  3. درآمد سوم : پیش زنگوله*
  4. درآمد چهارم
  5. نغمه
  6. کرشمه و کرشمه با مویه
  7. زنگ شتر*
  8. زابل (به آواز گوشه زابل با صدای محمدرضا شجریان و همراهی پیانو حریر شریعت زاده توجه کنید)
  9. بسته نگار
  10. مویه
  11. حصار
  12. قسمت دوم حصار
  13. قسمت سوم حصار با چهار مضراب
  14. پس حصار
  15. مویه (به آواز گوشه مویه با صدای محمدرضا شجریان و همراهی پیانو حریر شریعت زاده توجه کنید)
  16. مخالف
  17. قسمت دوم مخالف
  18. حاجی حسنی
  19. بسته نگار
  20. مغلوب
  21. نغمه مغلوب
  22. حزین
  23. حدی*
  24. پهلوی
  25. رَجَز*
  26. منصوری (به آواز گوشه منصوری با صدای محمدرضا شجریان و همراهی پیانو حریر شریعت زاده توجه کنید) 
  27. قسمت دوم منصوری
  28. قسمت سوم منصوری
  29. لزگی
  30. متن و حاشیه
  31. رنگ شهر آشوب


پی نوشت:

 

*حریر شریعت زاده: متولد 1356 در تهران. از 6 سالگی نواختن پیانو را نزد محمود رضایی و از هشت سالگی تا زمان حیات زنده یاد استاد جواد معروفی افتخار شاگردی آن بزرگوار را داشت. پس از در گذشت استاد معروفی سبک مرتضی خان محجوبی را ابتدا نز خانم فیبا جواهری و سپس نزد زنده یاد منوچهر صانعی فرا گرفت و هم اکنون افتخار شاگردی خانم فخری ملک پور ، تنها شاگرد استاد محجوبی را دارد. وی ردیف های آوازی را نزد خانم پریسا تعلیم دیده است.

 

*پیش زنگوله: گوشه زنگوله در موسیقی ایرانی نام لحنی است دو ضربی ، قسمت اول آن پیش زنگوله نام دارد که 2 ضربی ساده ای است که به مارش شباهت دارد و قسمت دوم زنگوله نام دارد که دوضربی ترکیبی 8/6 ، نظیر رِنگ های شاد موسیقی ایرانی است.

 

*حدی: پیش از ظهور اسلام عرب های بادیه نشین شعر و موسیقی داشته اند و چگونگی و سبک و سیاق آن برای مجهول است. شاید طرز حرکت شتر، هنگام راه رفتن و گذاردن پاهایش با آن همه نظم بر روی زمین موجد آهنگ حدی گشته است. آهنگی که ساربانان قافله برای راندن و سرگرمی شتران می خوانند.

 

رَجَز یا رجزا یا ارجوزه: در دستگاه چهار گاه ، نام عمومی کتاب هایی بوده است که در علوم مختلف به شعر می سرودند تا از بر کردن آنها آسان باشد شاید علت این نام گذاری آن بوده است که ارجوزه ها را با آهنگی می خواندند که همین گوشه باشد.

 

 

* گوشه هایی که قابل دریافت برای شنیدن است به نوازندگی استاد نورعلی خان برومند می باشد.

 

*آوازهای اجرا شده، توسط استاد شجریان و خانم شریعت زاده برگرفته از آلبوم بوی باران می باشد.

 

 

 

دستگاه چهار گاه به روایت استاد محمود کریمی

 

  1. درآمد
  2. زابل
  3. حصار
  4. فرود
  5. مخالف
  6. مخالف به مغلوب
  7. منصوری
  8. حدی و پهلوی
  9. رَجَز
  10. مثنوی مخالف