بایه بایه

موسیقی اهل دل ، تنبور

بایه بایه

موسیقی اهل دل ، تنبور

کلیپ های موسیقی سنتی ایران

سلام .. راستش چون کلیپ های تصویری خیلی زیاده و من نمی تونستم از هیچ کدوم بگذرم تا یژاز بین اونها انتخاب کنم .. تصمیم گرفتم صفحه ای جدا برای کلیپ های موسیقی بگذارم به آدرس زیر  

     Http://icdl7.Mihanblog.com/Page/3.aspx

که لینکش توی قسمت لینکها هم هست !!!! امید وارم لذت ببرید !!!!

یک کلیپ باحال از سید خلیل عالی نژاد در حال نواختن ...

جدی نگاه کنید !!! این رو میگن زندگی علی گونه !!! ساده و بی آلایش ... بدون عوام فریبی ، رها از امور دنیوی و غرق در عرفان و دنیای معنویت ......   لذت ببرید ... بلکه درس بگیریم و بگیرند !!!

 

موسیقی از نگاه ویکی‌پدیا

ردیف

موسیقی امروز ایران از دوره آقا علی‌اکبر فراهانی (نوازنده تار دوره ناصرالدین شاه) باقی مانده است که توسط آقا غلامحسین (برادر آقا علی‌اکبر) به دو پسر علی‌اکبرخان به نامهای میرزا حسینقلی و میرزا عبدالله، آموخته شد و آنچه از موسیقی ملی ایران امروزه در دست است، بداهه‌نوازی این دو استاد می‌باشد که به نام «ردیف موسیقی» نامیده می‌شود.

ردیف در واقع مجموعه‌ای از مثالهای ملودیک در موسیقی ایرانی است که تقریبا با واژه‌ی رپرتوار در موسیقی غربی هم معنی است. گردآوری و تدوین ردیف به شکل امروزی از اواخر سلسله‌ی زندیه و اوایل سلسله ی قاجاریه آغاز شده است. یعنی در اوایل دوره ی قاجار سیستم مقامی موسیقی ایرانی تبدیل به سیستم ردیفی شد و جای مقامهای چندگانه را هفت دستگاه و پنج آواز گرفت.

از اولین راویان ردیف می توان به خاندان فراهانی یعنی آقا علی اکبر فراهانی - میرزا عبدالله - آقاحسینقلی و... اشاره کرد. ردیفهایی که اکنون موجود می باشند : ردیف میرزا عبدالله - ردیف آقاحسینقلی - ردیف ابولحسن صبا - ردیف موسی معروفی - ردیف دوامی - ردیف طاهرزاده - ردیف محمود کریمی - ردیف سعید هرمزی - ردیف مرتضی نی داوود - و... می باشند. و هم اکنون ردیف میرزا عبدالله - صبا و دوامی کاربری بیشتری دارند و بیشتر در مکاتب درس موسیقی آموزش داده می شوند .

[ویرایش] دستگاه

نگاره‌ای از زنی کمانچه‌نواز بر روی کاخ هشت‌بهشت اصفهان، از سال 1669 م.
نگاره‌ای از زنی کمانچه‌نواز بر روی کاخ هشت‌بهشت اصفهان، از سال 1669 م.

هر دستگاه موسیقی ایرانی، توالیی از پرده‌های مختلف موسیقی ایرانی است که انتخاب آن توالی حس و شور خاصی را به شنونده انتقال می‌‌دهد. هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شده است و معمولا" بدین شیوه ارایه می‌شود که از درآمد دستگاه آغاز می‌کنند، به گوشه اوج یا مخالف دستگاه در میانه ارایه کار می‌‌رسند، سپس با فرود به گوشه‌های پایانی و ارایه تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان می‌‌رسانند.هفت دستگاه ردیف موسیقی سنتی ایرانی و یک دستگاه عربی که کاربری زیادی دارد عبارت‌اند از:

[ویرایش] آواز

[ویرایش] چهره‌های موسیقی ایران

[ویرایش] خوانندگان

لیست تمامی خوانندگان ایران

[ویرایش] آهنگ‌سازان

[ویرایش] تصنیف سرایان

  • عارف قزوینی
  • علی اکبر شیدا
  • محمدعلی امیرجاهد
  • سالک اصفهانی
  • بیژن ترقی
  • رحیم معینی کرمانشاهی
  • تورج نگهبان
  • رهی معیری
  • دکتر نیرسینا
  • کریم فکور
  • رهی معیری
  • محمد علی بهمنی
  • اخوان ثالث

[ویرایش] سازها

+ سایر سازهای مربوط به مناطق مختلف و محلی

[ویرایش] جستارهای وابسته

[ویرایش] پیوند به بیرون

این نوشتار دربارهٔ موسیقی ناقص است. با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید.

بزرگداشت همایون خرم در لندن

بزرگداشت همایون خرم در لندن


آزاده سعیدی


همایون خرم
در انتهای این مراسم لوح سپاسی از سوی لرد تمپل موریس رئیس انجمن ایرانیان به همایون خرم اهدا شد
جمعه شب 25 مه (چهارم خرداد) مراسم بزرگداشتی برای همایون خرم نوازنده و آهنگساز شهیر ایرانی در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن برگزار شد.

انجمن ایرانیان، ترتیب دهنده این مراسم، بر آن بود که همایون خرم را به جامعه بریتانیا معرفی کند و از یک عمر زندگی هنری اش تقدیر به عمل آورد.

در این برنامه ابتدا زندگینامه هنری همایون خرم با نشان دادن تصاویری از مراحل مختلف فعالیت هنری او و پخش همزمان قطعات موسیقی ساخته وی، ارائه شد.

همایون خرم که بیش از شصت سال در عرصه موسیقی ایرانی فعال بوده از یازده سالگی موسیقی را نزد ابوالحسن صبا فرا گرفته و همان سنین در رادیوی ایران موسیقی اجرا کرده است.

او اگرچه در رشته مهندسی برق فارغ التحصیل شده اما زندگی حرفه ای خود را در زمینه موسیقی ادامه داده است.

همایون خرم آهنگساز برخی تصنیفهای بسیار معروف از جمله سرگشته (تو ای پری کجایی)، غوغای ستارگان ( امشب در سر شوری دارم)، رسوای زمانه منم، آیا همه شما بیگناهید و آهنگهای بسیار دیگری است که بیانگر سبک خاص وی در کار آهنگسازی است.

بیژن مرتضوی
بیژن مرتضوی در مراسم بزرگداشت همایون خرم به اجرای زنده ویولون با همراهی گروه ارکستر پرداخت


همایون خرم، طی سخنانی که در مراسم بزرگداشتش ایراد کرد، دیدگاه هنری خود و تلاش برای نو آوری در عرصه موسیقی سنتی یاران را مرهون ابوالحسن صبا دانست و گفت: " آقای صبا به من گفتند سعی کن خرم باشی نه صبا، تو باید بر پایه هایی که من به تو دادم، ساختمانهای جدیدی به پا کنی، البته او شناختی به من داد که فهمیدم هر یک از گوشه های موسیقی ایرانی خود شهری است، مثلاً من فهمیدم که گوشه بیداد همایون جا برای سازندگی بسیار زیاد دارد، کما اینکه من چندین آهنگ فقط در همین گوشه ساخته ام، مثل اشک من هویدا شد، و در مخالف سه گاه من چیزی ساختم در گلها، به نام رسوای زمانه منم ... "

همایون خرم یادگار شصت ساله موسیقیایی اش را نه تنها در تصنیف و ترانه که در عشق و ارتباط می داند:

" آنچه گویم عشق را شرح و بیان چون به عشق آیم خجل گردم از آن"

وی ادامه داد: "به ابن نتیجه رسیده ام که بهترین راه ارتباط مردم با هم فقط موسیقی است، موسیقی خوب است، من احساس می کنم هر جا می روم همه با من آشنا هستند، حتی اگر نام من را ندانند اما آهنگ من را بشنوند، احساس می کنم با من آشنایند".

برخی از هنرمندان دیگر موسیقی ایران از جمله بیژن مرتضوی نوازنده ویولن و ایرج جنتی عطائی هم به افتخار همایون خرم به اجرای برنامه پرداختند.

بیژن مرتضوی هم در بخشی دیگر به اجرای زنده ویولون با همراهی گروه ارکستر پرداخت.

او که خود را از نوازندگان نسل بعد از خرم می داند، در تفاوت کار همایون خرم با سایر استادان همدوره اش گفت: " آقایان تجویدی، یاحقی و آقای خرم تأثیر عمیقی بر موسیقی ما گذاشته اند، بخصوص آقای خرم که پاپ تر کار می کرده اند در زمان خودشان، برای همین است که وقتی به آثارشان بعد از چهل و پنج سال، پنجاه سال گوش می کنیم هنوز از طراوت خاصی برخوردار است".

در انتهای این مراسم لوح سپاسی از سوی لرد تمپل موریس رئیس انجمن ایرانیان به همایون خرم اهدا شد.

منبع : بی بی سی